Dělníci bulváru

19. června 2014 v 22:45 | L. |  Kultura a umění
Zdravím, dnes píšu článek motivovaný stejnojmenným dokumentem, nebudu na něj dělat recenzi, těch si na internetu najdete spoustu, spíš bych se chtěl věnovat ústřední postavě, kterou se celý dokument zabývá a která je zosobněním bulváru - Pavel Novotný, ale na bulvár samotný také přijde řeč. Pojďme na to.


Dokument začíná scénou z demonstrace za práva Ivety Bartošové, na které se velmi emotivně a za mohutného potlesku přihlížejících trollů ze STAY ZMRD popere postarší fanoušek Ivety Bartošové s nějakým odpůrcem, kde se krásně ukáže, jaký na lidi bulvár vlastně vliv, že jsou kvůli osudu jedné ženy, kterou neznají, v životě s ní nemluvili a viděli ji maximálně na pódiu ochotní se poprat. Zazní tam i věta, že bulvár není moc věrohodný, a to od člověka, co si jej přesto kupuje. Mimochodem, nedávno jsem také viděl malou anketu v ulicích ohledně bulváru, kde všichni tvrdili, že bulvár lže, a že ho nečtou. Bylo by zajímavé zjistit, kde se ty 2 miliony lidí, kteří bulvár denně čtou vlastně skrývají.

Následuje střih do redakce Extra.cz, kde Pavel Novotný vymýšlí titulky, improvizovaně dohazuje obrázky a dále ukazuje praktiky, jaké používá, jako například využívání kontroverzních témat, jako jsou romové, psi, sex, pedofilie (všimněte si třeba, co vyvolaly nedávné články o pedofilii tady na blogu) nebo také reportáž z koncertu Ivety Bartošové z auta - protože se na jejích koncertech děje vždy to samé, každý její koncert končí tak, že Macuru vyhazuje ochranka. Projdeme si také několik večírků s celebritami, různé přehlídky modelek a pozadí Českého showbyznysu, ze kterého vyplývá, jak jsou osobnosti v něm neskutečně prázdné a povrchní, pouze s pozlátkem luxusu. Uvidíme, jak celebrity, i když naoko téměř všechny bulvár odsuzují, podlézají Pavlovi, aby o nich napsal v dobrém světle a aby jim pomohl udělat nějakou reklamu. A jako velké finále uvidíme Novotného jak vráží dýku do srdce a Klusákovi a s ním všem kavárenským intelektuálům, když Klusák Pavlovi vytýká, že se nesnaží nějak přispět ke zlepšení světa. On mu odpoví něco v tom smyslu, že svět změnit nechce, protože na to nemá, on se mu pouze chce přizpůsobit, aby přežil. A Klusáka absolutně trumfne tím, že jeho článek v bulváru, který má hotový za pár minut má vetší vliv než celý dokument, na kterém Klusák tvrdě dřel. Což bolí hlavně proto, že je to pravda, na Dělníky se podívají beztak jenom ti intelektuálové, a ti, kterým bylo určeno poselství, jak bulvár manipuluje se na něj buď nepodívají, a když už, tak si z něj stejně nic nevezmou.

Novotný se přesně tak prezentuje, říká, že dělá jen to, co lidé chtějí, což je naprostá pravda, dělá to pro peníze, stejně jako zbytek lidí v jeho redakci, což jsou mimochodem lidé, kteří něco v hlavě mají. Jen to využívají na psaní intelektuálně velmi nenáročných článků, aby se uživili. Novotný se také prezentuje jako bezcitná bestie a fracek, což je spíše reklamní tah a póza, on ví, že lidi přitahuje něco, co nemají rádi, proto se pod každým článkem nebo rozhovorem o něm v komentářích vyskytují hlavně nadávky na jeho osobu. Řečeno s jeho rétorikou, zvyšuje to čtenost. Nutno říct, že já jsem jej před shlédnutím dokumentu také neměl moc rád, právě kvůli jeho práci a sebeprezentaci, ale v dokumentu mi začal být sympatický. Ideály, které říkají, jak je bulvár špatný v konfrontaci s realitou jeho práce shořely jako papír, on sice vydělává, když to řeknu hnusně na lidské blbosti, ale nezneužívá ji, dělá to, co lidé chtějí. Zkrátka se chytil příležitosti a zaplnil nějakou díru na trhu. Navíc jej celebrity potřebují, i když tvrdí, jak bulvár nesnáší - oni potřebují být vidět, a to jim bulvár zaručuje, všimněte si, že bulvár zajímají hlavně takové existence jako Macura, Rychtář, Kokta, nebo i ta (i když o mrtvých jen dobře) Bartošová si tímto způsobem zkoušela udržet popularitu, když její pěvecká kariéra skončila, než ji to, s podporou jejích partnerů, kteří se na ní zviditelňovali, semlelo.

Z dokumentu nám nakonec mezi řádky vyplývá, že bulvár a showbyznys u nás je vlastně docela sofistikovaná hra, kterou prohrávají nejvíce ti, kteří ji berou vážně, a že celebrity vlastně všechnu svoji prezentaci docela dobře nahrávají tak, aby na sebe poutaly pozornost. Všechna honba za slávou je v podstatě o tom, umět dobře pracovat s bulvárními médii a mít u nich kontakty, pak jde všechno mnohem snáze. Vlastně pak ani nemusíte mít pořádně ani talent na nějakou uměleckou tvorbu, stačí na sebe nějak ukázat a co nejvíc toho využít, negativní reklama je taky reklama. Podívejte se třeba na Ivana Jonáka, to je úplně typický případ, jak může být celebritou i vrah. Je to tak trochu exot, ale taky podnikatel, a ví, jak si zajistit PR. O nic víc nejde.

Díky za přečtení, snad to bylo dost srozumitelné, sám tohle téma nemám rád, protože jsem u něj málem vyletěl u maturitní slohovky. Dokument určitě doporučuji shlédnout, je velmi zajímavý a Klusák je talentovaným režisérem. . A nebojte se vyjádřit svůj názor k článku v komentářích. :)
Mimochodem, jak jste si mohli všimnout, vytvořil jsem oblíbené odkazy, takže odteď propaguji blogy, co mě nějakým způsobem zaujaly.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama